Anak Pelakon Malaysia Belajar Quran & Bible?

Pelakon dan Pengacara Popular Daphne Iking teruja melihat anak hasil perkahwinannya yang pertama Ryan, Isobel Daniella begitu cenderung untuk mempelajari agama islam walaupun usianya baru 6 tahun.

“Ramai yang bertanya, adakah anak pertamanya itu sudah memeluk islam atau belum? Namun disebabkan usianya masih kecil saya hanya berserah pada takdir agama apa yang anaknya mahu anuti di masa akan datang,” katanya.

Menurutnya, Isobel dibesarkan di dalam rumah dengan cara hidup Islam tetapi apabila pulang ke kampung di Sabah neneknya akan bawanya ke kelas bible.

“Di rumah, saya mempunyai pembantu rumah yang pandai berbahasa arab dan sering mengajar mengaji Al Quran kepada Isobel dan dia juga pandai menulis jawi dan tulisannya amat cantik," ujarnya dengan rasa syukur.

Jelas Daphne lagi dia tidak memaksa untuk mendidik Isobel mengenai agama yang perlu dianuti dan percaya tunjuk ajar yang dipratikkannya seharian akan menarik minat Isobel.

“Saya tahu, mungkin saya sendiri kurang dari segi pengetahuan agama Islam tapi saya ada cara saya untuk didik anak-anak saya. Kalau di rumah, bila saya nak solat Isyak, saya panggil anak-anak saya duduk di sisi saya. Biar mereka lihat dan belajar perlahan-lahan.

"Satu lagi yang buat saya tersentuh, baru-baru ini Isobel beria-ria beritahu saya yang dia nak "duk". Mulanya saya tak faham apa yang dia cuba cakapkan, tapi rupanya dia nak tunjuk pada saya yang dia sudah pandai berwuduk.

"Saya tidak tahu anda semua belajar tentang solat dan pandai berwuduk seawal umur berapa. Tetapi saya kagum dengan anak saya.

Daphne juga mempunyai seorang lagi cahaya mata Iman Daniella, 2,  hasil perkahwinannya yang kedua dengan seorang usahawan Azmi Abdul Rahman dan bernikah pada 8 Januari 2011 di Keningau Sabah.

SUMBER: Malaysia Gazzate

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana